Milí přátelé
Letošní soutěž “Vyrob si svůj Stirlingův motor” je za námi. Kromě detailu – že zápisové formuláře a cedulky se kvůli kolapsu školního servru psaly v rychlosti v průběhu soutěže, probíhalo vše podle plánu. Na startovní plamen se postupně postavilo 12 Stirlingových motorů ze čtyř pražských škol.
A takto soutěž dopadla: POŘADÍ
Start. č. |
Jméno |
Škola |
1.rozběh | 2.rozběh |
Otáčky
|
Design
|
Tech. vylepšení
|
2 |
Jakub
Horníček
|
Betlémská | 325 | 300 | 2 | ||
3 |
Honza
Chlad
|
Betlémská | 217 | 223 | |||
4 |
Norman
Cziszár
|
Betlémská | 0 | 274 | 3 |
2 |
|
8 |
Josef
Turek
|
Betlémská | 139 | 0 | |||
9 |
Jarda
Mach a kol.
|
Prosek | 434 | 455 | 3 | ||
10 |
Martin
Dolejš
|
Masná | 270 | 251 | 1 |
1 |
|
11 |
Libor
Tomíček
|
Masná | 0 | 580 | 1 | 3 | |
12 |
Rosťa
Fikáček
|
Masná | 418 | 445 | |||
13 |
Pavel
Skořepa
|
Masná | 538 | 506 | 2 | ||
14 |
Martin
Chochola
|
Třebešín | 186 | 136 | |||
15 |
Honza
Fiedler
|
Třebešín | 38 | 272 | |||
17 |
Jarda
Chochola
|
Třebešín | 381 | 285 |
V prvním rozběhu se projevilo pár zádrhelů. Číslo 4 a 11 nepřekonalo prvních zahřívacích 45 sekund a skolabovaly. V případě příštího vítěze se jednalo o uvolnění přehaněče z objímky. Další zádrhel, který stojí kvůli příštím soutěžím za zmínku, je ten, že zaolejované reflexní pásky neodrážely dobře světlo a musely po opravě na start znovu. Vítězem prvního rozběhu se stal Pavel Skořepa.
V druhém rozběhu to běhalo kromě Pepy Turka všem. A nejlépe Liboru Tomíčkovi, který dosáhl neuvěřitelných 580 ot/min a stal se v otáčkách absolutním vítězem celé soutěže. Tímto nasadil vysokou laťku, která se bude v příštím roce těžko překonávat.
A tady už ho máme v celé své kráse:
Po druhém rozběhu následovala pro závodníky pauza a odpočinek, pro porotu nejtěžší práce – vybrat motory nejlépe provedené a nejhezčí a pak ty, na kterých bylo takové vylepšení, jaké se ještě nevyskytlo. A to je náročná věc. Proto každý dostal kousek papíru, aby své vylepšení, svůj přínos do soutěže popsal černé na bílém a my pak jen novinky zkontrolovali a posoudili.
|
||
Porota se tentokrát skládala z Jiřího Tomana z Betlémské, pana Hakena z Masné a tří loňských úspěšných žáků – vítěze Jirky Holka, Dana Jarolíma a Petra Fojtů K posouzení designu, jsme přizvali Verunku Medkovou a Janu Kriegerovou, dívky z Betlémské, jejichž funkční vyrobený motorek ležel zapomenutý na chalupě. | ||
A zatím co studenti si hráli s funkční replikou ležatého Stirlingova motoru a ždímali z něj maximální otáčky, porota rozhodla, že – | ||
V kategoriích Technické provedení a design i Technické vylepšení zvítězil Martin Dolejš z Masné.
|
||
Martin Dolejš je považován za autora uložení hřídele ve dvou ložiskách, Jeho stroj má mosazný pracovní válec s chladícími žebry, širokou spodní základovou desku, celá konstrukce je tuhá, bez vůlí. Vzhledově na sebe poutal pozornost všech zainteresovaných i laiků. | ||
Norman Csiszár z Betlémské upoutal jak svým designem a solidním provedením (3. místo), tak i nápadem na vylepšené chlazení. (2. místo) | ||
Fotografie všech účastníků budou umístěny v extra rubrice – fotogalerie. | ||
Z dalších vylepšení je potřeba vyzdvihnout následující:
Znovu uložení na dvou ložiskách – celý stroj je tužší, má menší sklon k vibracím, více vydrží. Jestliže se podaří od sponzora sehnat více ložisek, budou v příštím ročníku dodávána ložiska dvě.
|
||
Snadné seřizování výšky zdvihu klik. mech.
Chladící žebra i na vnitřní straně základové desky pro snadný přestup tepla. (zde je potřeba říci, že jen pro nedostatek odměn nebyli za toto oceněni Mach a spol. z Proseka.
|
||
Těsnící drážky v pístech – jestli je potřeba více těsnit píst je sporné – na rozdíl od vedení pístní tyče, kde je to jasné. Fakem je, že klukům z Masné všechny čtyři motorky běhaly spolehlivě.
Je nemožné postihnout všechny detaily, které kdo vynalezl. Mám za to, že každý, kdo motor postavil a slušně mu běhá, musel vynalézt něco svého, co se obtížně popisuje. Použitá krabička od Nivey jako přehaněč v jednom motorku činí vyjímku.
Ještě se podíváme na stroj Rosti Fikáčka
JT
|