Sedmnáctý ročník – Finále

Milí přátelé

U startovního plamene se nás sešlo docela dost -36 soutěžísích s 18 motory a k tomu několik pozorovatelů – možná příštích soutěžících.

Soutěžilo deset různých škol ze šesti měst ČR.

A bylo zde letos asi nejvíce nezkušených nováčků, protože se letos asi největší procento motorů ani v jednom rozběhu nerozeběhlo – jak je vidět z tabule výsledků otáček:

Proto si dovolím si nejprve popsat nejdůležitější chyby při konstrukci našich Stirlingů:

  1. Konstrukce NENÍ TUHÁ – stojan musí být k základové desce pevně utažen a nejlépe pojištěn epoxidem. Totéž náboj upevněný na stojanu.
  2. Stirling NETĚSNÍ – píst ve válci – pokud má vůli z výroby, je dobré čela trochu rozklepat a zabrousit.

                                   – pístní tyč ve vodítku – může mít z výroby vůli, kterou vzduch uniká. Vyplatí se pořídit si jinou trubičku, nebo vodítko a přesně je do sebe jemným smirkem zabrousit. Za sebe slibuji, že v příštích sadách to budou muset udělat všichni, protože díru ve vodítku vyrobíme menší, než je průměr trubičky 4mm.

                   – Plechovka s deskou – plechovku lehce zabrušte a její hranu lehce potřete těsnícím tmelem do 300*C.

  1. Tření  – pístu ve válci – na pístu velice záleží, skleněný válec má ovalitu asi 0,15mm. Je dobré tomu píst přizpůsobit.
  2. CHYBNÉ ROZMĚRY plechovky – letos 2x. Musí být průměr 100 x výška 65 mm s tolerancí asi 2mm – běžná konzerva.

Ještě malá poznámka: Aby bylo možné měřit otáčky, nesmí samolepka přilepená na setrvačník narážet na skleněný válec. Je potřeba alespoň 5-6 mm prostoru kolem setrvačníku.

Věřím, že ti, kterým se motor nerozeběhl ho pro příští soutěž podstatně vylepší. Nabízím i on-line konzultaci po Whatsapp.

Při soutěži jsme však viděli i krásné a úspěšné motory. Pojďme je přehledně zviditelnit:

OTÁČKY:

  1. místo – 906 ot/min – T Nekula – SOU ZAS Dačice
  2. místo – 890 ot/min – M Faizan, P Vu, S Hara – PBIS Praha
  3. místo – 888 ot/min – D Mileg, M Navrátil, M Hanousek – SPŠ Jedovnice

Všichni tři použili možnost částečné vstříknutí Hélia do motoru.

Nejrychlejší motor

TECHNICKÉ VYLEPŠENÍ:

  1. místo – D Mileg, M Navrátil, M Hanousek – SPŠ Jedovnice

– jedovničtí použili motor svých předchůdců, ale podstatně ho vylepšili. Udělali z něj předmět vědeckého zkoumání – pomocí Arduina a desky ESP32 v něm měřili teploty a tlaky, pokusili se o optimalizaci momentu setrvačnosti mechanismů. Též použili suché mazání pístu grafitem.

Tady chci zdůraznit, že olej nám při mazání pístu i pístní tyče dotěsňuje vůle, snižuje tření, ale při vyšších otáčkách jeho viskozita představuje odpor proti pohybu. Hustší olej lépe dotěsňuje, ale více brzdí, WD sprej naopak.

2.místo
Jako druhé jsme ocenili loňskou, převratnou novinku – MEMBRÁNU místo pístu.

Není tak jednoduché ji do motoru zabudovat a připojit k ojnici.

M Lacina a J Pospíchal z Dačic to provedli, ale jejich motory neběhaly očekávanými otáčkami. Možná kvůli menšímu průměru, možná kvůli napětí v membráně. Práce s membánou je náročnější, než s pístem, u něhož stačí dosáhnout minimálního tření,  hmotnosti a zároveň těsnost. Nicméně, membrána se loni vyplatila a stále zůstává výzvou.

3.místo

Zde jsme ocenili opět kluky z dačického SOU ZAS Dačice za jejich staticky vyvážené klikové mechanismy. Novinkou bylo to, že vyvážili každý zvlášť a to přímo na klice. Přestože motory byly čtyři: č. 18, 17, 16, 13 – T Nekula, M Šebesta, V Lošeňuk a M Majcher, měli jsme pro každého odměnu.

DESIGN

Pro připomenutí opakuji, že pěkný motor se musí roztočit a hezké prvky na motoru musí mít nějakou funkci.

Motor č. 1 je sice krásný, ale kluci z Jedovnice už za design, který zůstává, ocenění dostali. Technicky ho však vylepšili perfektně.

Oceněný mohl být motor č. 10, ale nerozeběhl se. Tudíž oceněny byly dva dvoustojanové motory kluků z Dačic č. 14 a 15

  1. místo č. 14 – M Lacina
  2. místo č. 15 – J Pospíchal

Lacinův motor působí lehčeji.
3. místo jsme neudělili.

Víme, že hodnocení designu je trochu subjektivní, tak nám to vy, kteří byste design ohodnotili jinak, odpusťte.

Jaké je poselstvi tohoto ročníku a nejen tohoto?

  • Tam, kde se ve školách stavbě motoru věnují, tam mají přirozeně úspěchy.

Profitují z toho studenti a jejich technické směřování i školy a jejich propagace.

Letos to byly:

SOU ZAS Dačice s profesorem Ladislavem Mátlem

SPŠ Jedovnice s profesorem Karlem Fišerem

PBIS Praha – se mnou

A ještě poděkování sponzorům soutěže:

SKF – Za ložiska – už nám je dávají 15 let! – DĚKUJEME

HVM PLASMA – peníze na odměny – už několikrát – DĚKUJEME

VIESSMAN, Baltimore, Charmon, Innogy –  peníze na výrobu sad – už podruhé – DĚKUJEME (i za účast – M Gero)

Těšíme se na příští, osmnáctý ročník

Jiří Toman a Miloš Milner

www.stirlinguv-motor-soutez.cz

www.jirkatoman.cz