PRVNÍ KOLO SOUTĚŽE

A je očekávané pondělí 5. března 10 hodin. U dveří laboratoře se netísní desítka stirlingkářů, jak to naznačovalo nulté kolo, ale jen čtyři majitelé funkčních strojů a s nimi pár dalších soutěžících, kteří se nestyděli za svůj zatím nedokončený motorek.
Takto to vypadalo na startovní čáře: Zleva – Jirka holek, Lukáš Novák, Ondra Papoušek a Martin Kopecký.
Jako první nebojácně nastoupil s motorkem na soutěžní plynový hořák Martin Kopecký, se svým, vodou chlazeným jednoválcem. Škoda, že nepočítal s průhybem roštu a část vody se mu vylilo přes nízkou plastovou ohrádku. Nicméně, motorek se brzo rozběhl a dosáhl pěkných 236,9 ot/min.
Jako druhý nastoupil Jirka Holek, ale pro malou závadu na hřídeli předal místo na startu Ondrovi Papouškovi. Jeho stroj, který mu doma pěkně šlapal, však v laboratoři KOM poněkud trucoval..Jeho elegantní a čisté provedení však nechalo v porotě pěkný dojem.
Třetím na startu byl Lukáš Novák se svým výrazně žebrovaným strojem. Ten se pozvolna rozběhl a stabilně se pohyboval spíše v nižších otáčkách. V okamžiku, kdy se zdálo že se rojede, stalo se cosi a vzduchem chlazený stroj stál. Digitální otáčkoměr ukázal nejvyšší dosažené otáčky 141,4 ot./min.
Poslední na start nastoupil Jirka Holek. Jeho uvolněná klika byla již dotažena a svírala s druhou klikou potřebných 90°. A dobře to motoru udělalo. Rychle se rozběhl, točil se jako divoký rudý drak, že jej div vibrace neshodily ze stojanu. Jirka musel dvakrát zasahovat. Měření otáček však bylo bez přidržování a otáčkoměr téměř po celou minutu ukazoval skoro 300ot/min. Nejvyšší otáčky pak 301,5 ot./min. Z obrázku i na vás čiší solidní čisté provedení, škoda, že jen jeden klikový mechanismus byl vyvážen.
A to už je pořadí soutěžících motorků z leva do prava. V prvním kole jasně a s převahou zvítězil se svým rudým ďáblem JIRKA HOLEK ze třídy 3.C otáčkami 301,5 ot/min před Martinem Kopeckým 3.A s 236,9 ot/min..
Na závěr je potřeba říci, že porota (Ing. Jiří Toman a Ing. Martin Theimer) nerozhodovali o vítězi prvního kola v kategorii provedení a technických zlepšováků, pouze tyto prvky ocenila. Vítězství v těchto kategoriích bude vyhlášeno až ve druhém kole.
Plynule měnitelný poloměr obou klik – M Kopeský, O Papoušek
Vodní chlazení – M Kopecký ( i když poněkud nedbale provedené)
Snadno měnitelné, magnetické vyvažování – M Kopecký
Žebrované chlazení – Lukáš Novák (poněkud nedbale přilepené – pozor! Lepený spoj představuje tepelný odpor
POZOR !!
Kdo by chtěl přehaněč pájet cínem, dopadne jako Lukáš, jemuž se za chodu rozpadl. Teplota tavení cínu je 180°C, teplota teplé části mutoru je přes 200°C.
Na samý závěr je třeba pochválit motor Daniela Jarolíma s pěkně provedeným vodním chlazením, který se soutěže neúčastnil, protože krátce před startem poškodil pístní tyč přehaněče.
Rád bych ještě povzbudil věechny ty, kterým ještě něco zbývá dodělat a kteří se proto styděli přijít k 1. kolu. Věřím, že na startu druhého kola 2. dubna v 10.00 se sejde všech 20 přihlášených účastníků se svými funkčními Stirlingovými motorky.
Jiří Toman

Leave a Reply

Your email address will not be published.