Průběh druhého kola

Milí soutěžící a příznivci našeho Stirlingového zápolení
Dovolte, abych na úvod řekl jednu myšlenku, která by se hodila na závěr popisu celého třetího ročníku: Na jedné straně tu vznikají skvělé sofistikované stroje, u nichž jen málo součástí zústává původních, skvěle vypadají, spolehlivě běží a v marathonu by určitě vítězili. Jejich majitelé a tvůrci si na nich řádně mákli. Přesto však v hlavní kategorii otáček nevítězí.
Nejrychlejší jsou jednoduché motory s drobnými vtipnými úpravami, s většinou původních součástek. Na vítěze a jeho detaily se podíváme podrobněji.
A rovnou říkám, že obojí přístup je dobrý a správný, skutečné vítězství je uskutečněná myšlenka a tu si nejlépe ocení každý sám pro sebe.
A teď už k vlastnímu průběhu:
Na startu se nás sešlo o deset méně, než bylo přihlášených. Nejčastější důvod – “zapomněl” – i když
v tom spíše znělo “nedodělal”. O to více si važme těch, kteří dodělali a jejichž práce (a tváře) uvidíme.
Atmosféra soutěže byla skvělá. Motory chystající se ke startu skvěle doplňovaly další Stirlingy ať už v chodu, nebo jen svým zjevem. Ale pohleďte sami a zároveň poslyšte kousek výkladu pana Ing. Milnera z Technického muzea, který představuje svůj motorek vyrobený z týchž součástek, jako naše soutěžní motory, ovšem s neobyklým alternátorkem s permanentními magnety vsazenými do setrvačníku vyrobeného z gramofonové desky:
http://www.youtube.com/watch?v=qkR9QdpDSzY
K vidění tedy byly:
Roztomilý mosazný stirling s uspořádaním prac. válce a přehaněče pod 90° – na jednom klik. čepu. Motorek je hnán lihovým plamínkem a sám pohání řemínkem alternátorek.
Dále malinký Stirling posazený na sklenici teplé vody – s překvapivou výdrží chodu.
Velký, černý Stirling – stojící a později druhý – rotující – oba originály z konce 19. stol. vypůjčené z Technického muzea. A potom ještě ležatý Stirling – funkční replika originálu
Vlastní soutěž probíhala v klidu svým tempem – ve tříminutových intervalech. Druhý rozběh následoval ihned po prvním a z tabulky výsledků je zřejmé, že otáčky v obou rozbězích se příliš nelišily a tudíž, že výsledky nejsou náhodné, ale dílem solidní práce. Jejich přehled je zde:
Věnujte pozornost start. č. 7 – motor vítěze v otáčkách PAVLA SKOŘEPY
Bohužel, Pavlův motor je jediný, který fotograf nezachytil a tak z něj v závěru uvidíte jenom detail. (Pavle, pošli, prosím snímek na jiritom@seznam.cz )
http://www.youtube.com/watch?v=ddjO9HYSAdc
Před tabulkou s výsledky je dobré shlédnout i tváře soutěžících a zachytit v nich atmosféru soutěže:
http://www.youtube.com/watch?v=N-_i2mCFWjk
Po druhém rozběhu následovala pauza – pro soutěžící zřejmě značně dlouhá, pro nás, hodnotící design a technické vylepšení a píšící diplomy (pan Milner, pan Haken – Masná, pan Řehoř – Žďár, pan Hellebrand – Prosek a kolega – učitel z Hradce) velice krátká, pro posouzení detailů, často dost skrytých. Motory vítězů v obou sice už znáte, zde jsou ještě jednou:
Vítěz kategorie DESIGN – David KOLÁŘ ze ŽĎáru nad Sázavou
David postavil i motor č. 5 a v jeho pracech je i dost technických inovací.
Vítěz v kategorii TECHNICKÉ VYLEPŠENÍ je Jakub TLUSTÝ s naším známým Rossovým mechanismem, aneb tříboďákem, jak jej někdo nazývá.
Cenu dostal za radikální změnu mechanismu, jehož detail sledujete:
A nyní konečně přehled výsledků 3. ročníku naší soutěže:
st. č… jméno ………………škola………….. ot/min………. pořadí.. design….. tech. vylepšení
1…….. Tomáš Benda……. SPŠ HK…………….. 90…………. 11
2 ……..Petr Šrůt …………..SPŠ HK ……………….0
3 ……..Jakub Tlustý……… SPŠ HK ……………182…………..10…………..3…………… 1
4 ……..Liška – Jílek……….. SPŠ Prosek ……..265…………… 9
5 ……..David Kolář……….. SPŠ Žďár n.S……482 ……………5
6 ……..David Kolář…………SPŠ Žďár n.S……121…………..12…………..1……………2
7………Pavel Skořepa…… SPŠ Masná……… 645…………….1
8 ……..Lukáš Rožníček …..SPŠ Masná ………633…………… 2
9……….?……..Čihák………..SPŠ Masná…………0
10…….Martin Dolejš……….SPŠ Masná………486…………….4…………..2
11…….Libor Tomíček………SPŠ Masná……….557……………3
12…….Matyáš Knor………..SPŠ Betlémská….397……………7………………………….3
13…….Martin Vocásek…….SPŠ Betlémská….465……………6
14…….Michal Baldrych…….SPŠ Prosek…………..0
15…….Šenfeld-Zákoutský..SPŠ Betlémská….386……………8
Další čtyři motory z Betlémské na soutěž nedorazily, jeden z nich se zajímavým nápadem, ale o tom až v závěru.
V každém případě všem zúčastněným znovu blahopřeji a přeju stejné úspěchy v další technické tvořivosti.
V příštím příspěvku bych si dovolil udělat malý rozbor úspěchů klukú z Masné. Myslím, že je se z čeho se poučit. Kdyby se mi ozvali Pavel Skořepa a téměř stejně úspěšný Lukáš Rožníček, bylo by to ku prospěchu příštích soutěžících. Fotografie všech strojů a detailů budou zanedlouho v galerii.
Pěkné jarní dny přeje
JT
.

Leave a Reply

Your email address will not be published.