PŘÍNOS 1.roč. soutěže VYROB SI SVŮJ STIRLINGŮV MOTOR

Tak největším přínosem je to, že to, co bylo před rokem pouhou myšlenkou se realizovalo. Žáci třetího ročníku jsou schopni vyrobit svůj funkční motorek!! Sedm jich přišlo na svět a do konce školního roku se jich ještě možná pár narodí. (zbývající žáci musí vrátit součástky, jak podepsali ve smlouvě).
Co však přineslo konstruování motorků oproti danému výkresu sestavení? Vezměme to postupně dle výkresu:
1) Zákl. deska – mohou být i dvě, což má své výhody i nevýhody.
2) Skl. válec – opravdu je rozbitný a je potřeba ho přilepit dobrým epoxidem (aspoň 120°C)
6) Ojnice + poz. 8 a 5 může být řešena úplně jinak – viz Petr start. č. 9.
7) Kliky je rozhodně výhodné vyrobit s měnitelným poloměrem.
10) Setrvačník je lepší plechový – má větší moment setrvačnosti Io.
11) Ložisko v náboji lepit, nelisovat! Totéž hřídel v ložisku!
18) Mezi vodítkem a pístní tyčí musí být vůle, kterou těsní olej. Ani trochu dřít!
20) Je-li dobré těsnění komory, stačí 4 šrouby.
22) Komora – plechovka nesmí mít hladké dno – to potom vibruje a motor nepracuje.
23) Přehaněč může být nelepený! Vůle 1,5 mm se zdá být dobrá, výška 30 mm též.
24) S pístní tyčkou opatrně, ohne se snadno.
.
Chlazení – je rozhodně výhodné ať žebrováním, či vodou. Žebra lepit po obvodu, jinak je lepidlo tepelný odpor..
Stabilita – Je dobré vyřešit, aby motor nevibroval – souvisí s dobrým vyvážením.
Velikosti zdvihů – Je dobré si vzít vzor z vítězného motorku a doladit podle sebe.
Neosvědčilo se : Dělat ze Stirlingova motoru parní stroj (vsstříknutím vody do komory)
..
PĚKNÉ PRÁZDNINY PŘEJE
Jiří Toman

Leave a Reply

Your email address will not be published.