DRUHÉ KOLO 9. ročníku

Milí přátelé
Devátý ročník je za námi. Zbývá jen zapsat, co se odehrálo, zaradovat se z úrody motorů a případně vzít si něco pro poučení pro příští, jubilejní ročník.
Zápisová tabule nám říká nejen výsledky v otáčkách, ale též novinky ve složení soutěžících škol:
a tak vítám moraváky z SPŠ/SOU Uničov, jejichž pan ředitel přijel osobně a kteří se zřejmě drápkem zachytili v obou soutěžích. Dále je potéšitelný rúst účastníků z řad gymnazistů a hlavně jejich úspěšnost v soutěži.
OTÁČKY
Hlavní soutěžní disciplína je jasná, zvítězil gymnazista
Honza PULDA z Malostranského gymnázia se svým motorem se skleněnou komorou (kvůli zabránění přestupu tepla) a chladičem na suchý led. Na motoru spolupracoval s Filipem BOUČKEM. Jejich vítězný start můžete sledovat zde :
https://www.youtube.com/watch?v=eJa3_tnVzpE
A všimněte se jedné věci – nejen že používá Helium, ale pomocí balonku jej tam vtlačuje pod tlakem a na záznamu vidíme, jak otáčky narůstají úměrně se snahou balónek zmáčknout. Profesionální motory též používají pracovní plyn pod tlakem.
vzešlé otáčky 1127 za minutu jsou tak druhé nejvyšší v historii soutěže😀
Druhý byl Martin GAISL z Betlémské – 921 ot/min – s použitím Helia
Třetí byla dvojice Martin VOLTR a Šimon SVOBODA z SPŠ Hradec Králové 889 ot/min s balzovým přehaněčem (natřeným ochranným nátěrem do 800*C)
TECHNICKÉ VYLEPŠENÍ
Neméně důležitá disciplína a svým způsobem NEJDŮLEŽITĚJŠÍ !! – kde se většina účastníků snaží vyrobit nějaký nový prvek a já s Ing. Milnerem se snažíme ocenit toto vylepšení, byť by přímo nevedlo k vyšším otáčkám.
Letos zvítězila dvojice Dominik HOLÝ a Martin HERMANN z SPŠ Dečín zejména za:
– přehaněč = regenerátor vyrobený z drátěnky, ojnice vytištěné na 3D tiskárně, zaoblení hran u přepouštěcího otvoru mezi komorou a pracovním válcem – nic z toho tu dosud nebylo!
Na druhém místě jsme ocenili dvojici Jirka ŠKABRAHA, Kryštof KOBLAS z Uničova za komínek usměrňující tok spalin k teplosměnné ploše motoru, který odvádí spaliny stranou od chladiče. Na prváka výborný nápad.
Na třetím místě je Jirka LOMSKÝ z SPŠST Panská zejména za součást z 3D tiskárny, úpravou pro maximální zdvih přehaněče a upravený balzový přehaněč. Pro zajímavost: pro Jirku byl jeho motorek zároveň maturitní prací.
A zde vidíme, že loňský přínos do soutěže se uplatňuje dál, součásti z 3D tisku se asi stanou běžné a soutěž obohatí zejména o studenty gymnázií, kteří nemají přístup k soustruhům a frézkám.
DESIGN
Zde odborná komise NTM vybrala na první místo trojici prváků z Betlémské
Tomáš ONDRÁK, Tonda KANAVAL a Slávek SAZANOV, kteří byli na školním kurzu. S motorkem si pěkně pohráli – na úvodním snímku vidíme čistou estetickou a účelovou konstrukci.
Důležitá poznámka – bránil bych se udělit první místo za design motorku krásnému, ale nefunkčnímu. Motorek našich prváků jsem viděl několikrát běžet, naposledy těsně před soutěží. Ale stane se a sami soutěžící chápou, jak to je, když najednou motorek nejede. A to zejména, když motorek připravuje na startovní plamen někdo jiný. (Všechny motorky prváků z Betlémské chodily, snad se příští rok podaří takový termín soutěže, aby všichni mohli přijít.
Na druhém místě je Honza PULDA s Filipem Boučkem z gymnázia Malostranská, jejichž motorek oslovil komisi svým povchem pokrytým “jinovatkou”
od suchého ledu, když ukončil svůj rozběh. Motor vyhlížel vskutku impozantně.
Třetí místo pak obsadil Radek JONEŠ z SPŠ Hradec Králové, s čistou přījemnou konstrukcí – speciální lak na komoře a setrvačníkem vyrobeným z vrstveného plastu s gravírovaným názvem školy.
(Výborný nápad!)
POHON – nepovinná disciplína
První místo získala dvojice Martin VOLTR, Šimon SVOBODA
Vyrobili pěkný, šikovně umístěný generátorek. K jeho použití mi doufám ještě něco napíší a ZDE to tude uvedeno.
Další místa nebyla udělena.
Pracovní úsilí při soutěži bylo fascinující – prostě tyhle lidi se nenudí, pohleďte:
http://www.youtube.com/watch?v=ACgHIKA7etU
Ale profi video od Davida – absolventa Betlémské teprve přijde
A na závěr úroda motorů:
.
Přeji všem soutěžícím klidný konec školního roku a budu se těšit na příští rok na nové, či vylepšené Stirlingovy supermotory.
Jiří Toman

Leave a Reply

Your email address will not be published.