Šestý ročník je za námi

Milí přátelé
Šestého ročníku naší stirlingové soutěže se zúčastnili studenti průmyslových škol z šesti měst ČR:
Rakovníka, Chrudimi, Děčína, Českých Budějovic, Hradce Králového a Prahy.
Tabulka výsledků nám poví více:
St.č. Jméno škola SPŠ I ot/min II ot/min
1 David Morelli Betlémská 273
2 Jakub Voharčík Rakovník 204 169
3 Jan Stehlík Rakovník 387 315
4 Tomáš Voříšek Rakovník 318 313
5 Vojta Čermák Betlémská 435 425
6 Petr Knob Betlémská
7 Ondra Vlček Chrudim 299 291
8 Jan Vincenci Chrudim 608 699
9 Tonda Novák Chrudim 463 379
10 Šrámek,Schneider Děčín 292 272
11 Jan Hrubý Č.Budějovice 153
12 David Kozel Č.Budějovice 323 353
13 Milan Mauer Hradec Králové 276 351
Ocenění :
Otáčky
1. Jan Vincenci 711 ot/min – první kolo
2. Tonda Novák 493 ot/min – první kolo
3. Dan Kočí 487 ot/min – první kolo
Technické vylepšení
1. Jan Stehlík – Přehaněč s radiusy – lisováno, dosti náročná výroba. Radiusy sníží
odpor při obtékání vzduchu kolem přehaněče.
2. Jakub Voharčík – Chlazeno pomocí parní komory s lihem. – Líh se odpařuje a tím ochlazuje základovou desku. horní strana parní komory je žebrovaná, tam páry lihu kondenzují a předávají teplo do okolí. Díky styku kapalného lihu i jeho par by se měla zvýšit účinnost chlazení. Chladič byl realizován jen na části plochy, vedením tepla se však horní žebra ohřívají a kondenzace se snižuje. Nápad výborný.
Při zvažování, který z uvedených nápadů má být více oceněn rozhodl přímější vliv na měřené otáčky.
3. Antonín Novák – Podstatně zkrácený píst a perfektní provedení detailů. Zkrácením pístu se sníží tření, musí být však přesně vyroben a zaběhán, aby těsnil. Na otáčkách motoru se to určitě projevilo.
Pohon
1. Vojtěch Čermák – Již podruhé byl oceněn za pohon samotného motoru (opět od loňska upraveným) lihovým kahanem. Na motoru jsou kulisové mechanismy (oceněné předloni), vlastnoručně vyrobený radiální ventilátor i se spirální skříní, radiem ovládaná spojka a řízení.
Vojta maturuje a tak mu přeji hodně dalších vynálezů na ČVUT.
2. Dvojice Šrámek – Schreider – demonstrační pohon brusného kotouče řemenovým převodem.
Design
Design v průběhu soutěže hodnotili dva pracovníci NTM, odborníci v oboru.
Stejně jako loni byl důraz na to, aby se krása snoubila s funkčností.
1. Tomáš Voříšek – Krásný, modrý, oko hladící motor, volil bych jej též. Příští rok bude na diplomu.
2. Jan Vincenci – Jednoduchý, elegantní motor.
3. Jan Hrubý – Pěkný “Stříbrňák”
Měříme s Vernierem
Měření otáček pomocí “Brány” od Verniera bylo letos naprosto v pohodě. Otáčky jsou zaznamenávány třeba několik hodin a je vidět, jat s časem kolísají. Průběh kolísání otáček je dán měnícím se tlakem v motorku, který byl spuštěn celou dobu soutěže na demonstračním motorku. Perioda změny tlaku, ale i teploty je asi 7 minut a je nejspíše způsobena kolísáním teploty základové desky. Pro soutěžící z toho vyplývá, že na startovní plamen mají jít na vrcholu a ne při minimu.
.
A co ještě umí Vernier?
Tak, měřit otáčky, tlak a teplotu v průběhu času a zaznamenávat je. (průběh otáček a klaku jste viděli, pro průběh teploty zatím nemám Stirling upravený, ale časem to přijde).
Vyhodnocovat kŕivky v zadaném rozsahu, volit vhodné měŕítko stupnic, samozřejmě ukládat hodnoty, atd. Funkcí tolik, že je clověk sotva všechny využije. Prakticky nejcennější je to, že jsou okamżitě viditelné následky toho, co s motorem uděláte: napŕ. Zlepšíte chlazení či mazání a hned je vidět, o kolik se otáčky, či tlak zvyší. Pro zajímavost a poučení – náš běźný soutěžní motorek tlaky mezi 99 – 101. až 98 – 102 kPa,
tudíž 2 až 4 kPa tlakového rozdílu. Při rozběhu motorku z tlakového rozdílu jasně můžeme usuzovat těsnost motoru ( píst, vodítko, spoje).

19 thoughts on “Šestý ročník je za námi

Leave a Reply

Your email address will not be published.