Další tipy na vylepšení motoru

Milí soutěžící
Do prvního kola soutěže zbývá asi měsíc času a většina vašich motorů se začíná realizovat. A čím méně ho bude, tím bude práce intenzivnější. A tak se domnívám, že je vhodná chvíle pozastavit se nad možným vylepšením motorů.
Zvýšení teplotního rozdílu mezi teplou a studenou stranou
a) Teplá strana – zvětšení plochy, i zde je možno vyrobit žebra na vnější i vnitřní straně
b) Studená strana
– opět oboustranné žebrování (veškerá žebra jsouu ideální černá)
– chlazení vodou – v prvním ročníku příliš neuspělo, což neznamená,
že není perspektivní. Voda má velké měrné teplo, tím velkou
tepelnou setrvačnost.
– na ventilátorek poháněný motorem – a třeba i přímo jako součást
setrvačníku bych nesázel. (vždy to někdo zkouší). Lopatky mají
veliký odpor, brzdí otáčky a efekt je malý.
c) Vhodné uspořádání tak, aby horké spaliny neohřívaly i studenou stranu motoru.
Snížení odporu přehaněče
a) Mezera mezi přehaněčem a stěnou se empiricky dělá 1 – 2 mm. Pro vyšší otáčky to
však může být jinak. Kdo chce vážně experimentovat, musí si vyrobit přehaněče
dva, či tři a zkoušet.
b) Zaoblený přehaněč. Při 600ot/min a zvihu 1cm je střední pístová rychlost 12 m/s.
Vzduch proudí z teplé strany do studené a zpět. Ostrá hrana přehaněče představuje
značný odpor proti proudění. Naopak, ideální je, jak se učíte v mechanice tzv.
Lavalova dýza. Co se tedy pokusit o zaoblený setrvačník? Kdo se o to pokusí, ten se na
tom pěkně vyřádí.

Přeji Vám, aby ve Vašem klání mezi Vašimi nápady a nezdolnou hmotou zvítězila Vaše trpělivost.

JT

Leave a Reply

Your email address will not be published.