Milí přátelé
Od začátku letošního ročníku má propagaci a celkovou organizaci naší soutěže na starost Spolek pro propagaci technického vzdělávání. Praktický důsledek působení spolku je velikánský: v uplynulých ročnících se nás v prvním, nepovinném kole sešlo nad několika málo motory tak nejvýše 15 lidí. Letos se do učebny NTM všichni nevešli. Nad asi dvaceti motory se doslova tlačilo nejméně šedesát studentů a učitelů. A otáčky se měřily na dvou stanovištích. Díky přihlašovacímu formuláři byla situace předem jasná a tak jsme s konzultacemi a měřením začali už od devíti hodin. A velice brzy se nám – Ing. Milnerovi a mě potvrdily naše předpoklady: Velká část motorů nebyla v provozuschopném stavu, na první pohled, nebo dotek s patrnými chybami.
Proto jsme měření asi po hodině přerušili a všechny motory shromáždili na stole uprostřed místnosti:
vysvětlovali a ukazovali na motorech časté chyby: Netěsnosti, tření, tuhost, ale i materiály byly často hrubě podceněny.
Pojďme je tu rozebrat podrobněji:
- NETĚSNOSTI
a) Pístní tyčka a vodítko – nejčastější, pohyb musí být co nejvolnější a vůle = mezera co nejmenší.
b) Píst ve skleněném válci – tam platí totéž, přestože je skleněný válec mírně oválný, asi 0,15mm.
c) Plechovka a zakladová deska – dilema: tmel, těsnění (silikon) nebo přesně zbrousit? A co snadná rozebiratelnost?
2.TŘENÍ
- nejčastěji píst ve válci, ale třeba i klika o náboj. Také přehaněč o stěnu plechovky. Také klikový čep by neměl mít závity. (Do sady se pár takových šroubků vloudilo)
3.TUHOST KONSTRUKCE
Myslím, že každý tuší, že se stojan nesmí viklat, náboj na stojanu pootáčet, kliky za provozu uvolňovat, hřídelka axiálně posunovat… Přesto to byly časté chyby.
4. MATERIÁLY
- žijeme v době 3D tiskové!😊
Ale pozor! Vytisknout si přehaněč, nebo stojan a připevnit ho k základové desce není nejšťastnější. Ani píst ne. Pro 3D tisk se hodí náboj, kliky, ojnice.
Nejzajímavější bylo to, že velké množství nefunkčních motorů nevadilo. Lidé si přišli pro rady a ty se předávaly nejen on nás ke studentům, ale mezi sebou navzájem.
Pár motorů zaujalo svojí konstrukcí, a jeden takový Vám nyní představím:
Zajímavý motor a zároveň vítěz 1. kola v otáčkách
Motor postavili: Jan Machačný a Jan Bartěc z SPŠT Jablonec nad Nisou
Otáčky: 700 ot/min
Motor je vodou chlazený, s tuhou a dobře vyváženou konstrukcí. Místo plechovky je vlastní, svařovaná komora.
https://youtube.com/shorts/6iRBfaomPLo?feature=shared
Závěrem:
První kolo soutěže naprosto splnilo svůj účel.
- těm problémovým, nedokončeným ukázalo řešení.
- všem nováčkům ukázalo přátelskou atmosféru soutěže, v jejímž duchu bude probíhat i finále soutěže ve čtvrtek dne 5.6. v 10.00 na Veletrhu vědy v Letňanech.
A tam se na všechny soutěžící těší Jiří Toman a Miloš Milner a celý organizační tým