Devatenáctý ročník – První kolo

Milí přátelé

Od začátku letošního ročníku má propagaci a celkovou organizaci naší soutěže na starost  Spolek pro propagaci technického vzdělávání. Praktický důsledek působení spolku je velikánský:  v uplynulých ročnících se nás v prvním, nepovinném kole sešlo nad několika málo motory tak nejvýše 15 lidí. Letos se do učebny NTM všichni nevešli. Nad asi dvaceti motory se doslova tlačilo nejméně šedesát studentů a učitelů. A otáčky se měřily na dvou stanovištích. Díky přihlašovacímu formuláři byla situace předem jasná a tak jsme s konzultacemi a měřením začali už od devíti hodin. A velice brzy se nám – Ing. Milnerovi a mě potvrdily naše předpoklady: Velká část motorů nebyla v provozuschopném stavu,  na první pohled, nebo dotek s patrnými chybami.

Proto jsme měření asi po hodině přerušili a všechny motory shromáždili na stole uprostřed místnosti:

vysvětlovali a ukazovali na motorech časté chyby: Netěsnosti, tření, tuhost, ale i materiály byly často hrubě podceněny.

Pojďme je tu rozebrat podrobněji:

  1. NETĚSNOSTI

a) Pístní tyčka a vodítko – nejčastější, pohyb musí být co nejvolnější a vůle = mezera co nejmenší.

b) Píst ve skleněném válci – tam platí totéž, přestože je skleněný válec mírně oválný, asi 0,15mm.

c) Plechovka a zakladová deska – dilema: tmel, těsnění (silikon) nebo přesně zbrousit? A co snadná rozebiratelnost?

2.TŘENÍ

  • nejčastěji píst ve válci, ale třeba i klika o náboj. Také přehaněč o stěnu plechovky. Také klikový čep by neměl mít závity. (Do sady se pár takových šroubků vloudilo)

  • 3.
    TUHOST KONSTRUKCE

Myslím, že každý tuší, že se stojan nesmí viklat, náboj  na stojanu pootáčet, kliky za provozu uvolňovat, hřídelka axiálně posunovat… Přesto to byly časté chyby.

4. MATERIÁLY

  • žijeme v době 3D tiskové!😊

Ale pozor! Vytisknout si přehaněč, nebo stojan a připevnit ho k základové desce není nejšťastnější. Ani píst ne. Pro 3D tisk se hodí náboj, kliky, ojnice.

Nejzajímavější bylo to, že velké množství nefunkčních motorů nevadilo. Lidé si přišli pro rady a ty se předávaly nejen on nás ke studentům, ale mezi sebou navzájem.

Pár motorů zaujalo svojí konstrukcí, a jeden takový Vám nyní představím:

Zajímavý motor a zároveň vítěz 1. kola v otáčkách

Motor postavili: Jan Machačný a Jan Bartěc z SPŠT Jablonec nad Nisou

Otáčky: 700 ot/min

Motor je vodou chlazený, s tuhou a dobře vyváženou konstrukcí. Místo plechovky je vlastní, svařovaná komora.

https://youtube.com/shorts/6iRBfaomPLo?feature=shared

Závěrem:

První kolo soutěže naprosto splnilo svůj účel.

  • těm problémovým, nedokončeným ukázalo řešení.
  • všem nováčkům ukázalo přátelskou atmosféru soutěže, v jejímž duchu bude probíhat i finále soutěže ve čtvrtek dne 5.6. v 10.00 na Veletrhu vědy v Letňanech.

A tam se na všechny soutěžící těší Jiří Toman a Miloš Milner a celý organizační tým