Osmnáctý ročník – Druhé kolo

Milí přátelé

Naše přípravy na druhé kolo byly rozsáhlé, protože mělo přijít skoro dvojnásobek soutěžících, než v minulém ročníku. Proto jsme připravili dva startovní plameny a vše potřebné, aby soutěž proběhla bez časového presu. To se nakonec povedlo dvojnásobně, protože mnozí z přihlášených se soutěže zřejmě zalekli a nepřišli. A mohou jenom litovat, že nezažili pěknou atmosféru a neviděli zajímavé koncepce motorů. A neposlechli si Jirku Lüftnera a jeho cestu – přímo návod k mistrovství.

Díky dvěma stanovištím a libovolnému přistupování k nim soutěž proběhla v naprosté pohodě.

OTÁČKY:

Do okamžiku, než Jirka Lüftner postavil svůj membránový Stirling na startovní plamen se dosažené otáčky v mezích normálu.

A tak je z tabule pořadí zřejmé:

  1. Jirka Lüftner – SPŠ Plzeň  1 569 ot/min
  2. Jan Petrák a Libor Bečka – SPŠ Krnov – 870ot/min
  3. Patrik Novák – SOU Dačice – 707 ot/min

Jirka, se svými propracovanými membránami (své tři membránové stirlingy vystavoval na přehlídce projektů na akci STRETECH 2024 – doporučuji ke sledování) má našlápnuto na překonání našeho soutěžního rekordu (asi 1830ot/min).

K měření otáček důležitá poznámka: Některé Stirlingy dosahují největších otáček na samém začátku měření a pak ihned klesají. To je potřeba nahlásit dopředu, abychom klikli na start měření ještě před začátkem startu. Jak vidíte z tabulky, i jednotky otáček rozhodují o pořadí.

Znalost vlastností motoru je součástí soutěže!

TECHNICKÉ  VYLEPŠENÍ:

  1. Martin Baštrnák, Šimon Polák, Dmitry Polyakov – SPŠ Děčín za originální šikmou konstrukci uspořádání, kde teplý vzduch proudící kolem komory jen minimálně ovlivňuje její chlazenou část. Pro vyšší účinnost ohřevu kluci vyrobili i speciální žebro, aby se hřála i odvrácená strana komory. Takovéto uspořádání bylo v naší soutěži poprvé:
  1. Jirka Lüftner – SPŠ Plzeň – za propracování a propagaci membrány – velice perspektivního prvku pro naše soutěžní motory. Záleží na uchycení membrány, v krajních polohách musí být napnutá a zároveň s minimálním napětím. Velké napětí působí odpor proti pohybu a naopak, je-li příliš volná, potom se membrány při expanzi vzduchu vyboulí a na otáčkách se to neprojeví.

        Dalším novým prvkem u Jirky bylo použití těsnících kroužků pro utěsnění pístní tyčky z materiálu     

        FPM. Ty samozřejmě nebyly vidět a tak se určitě na to Jirky zeptáme za rok. Těsnit pohyb s

        minimálním třením – no to je vrcholné umění.

 

  1. Otto Pexa, David Vokurka, SŠES Jesenická – za propracované, dvouokruhové chlazení a celkově dobře promyšlenou konstrukci s přehaněčem – regenerátorem z železné vaty.

        Viz obrázek z prvního kola soutěže.

DESIGN

Hodnocení nám provedl pan Mgr. Hulák, vedoucí odd. průmyslového designu NTM.

  1. č3 – Jan Petrák a Libor Bečka č3 – VSŠ a VOŠ Moravská – čisté řešení, tvarově jasně vystavěné, barevně jednoduché, ale velmi účinné.

  1. č 11 , Otto Pexa a David Vokurka – SŠ elektrotechniky Jesenická, Praha (foto v 1. kole) – technická socha – působí dojmem spolehlivého a důvěryhodného stroje.
  2. č. 18, Martin Ťoupalík, SOUZ Dačice – ten žlutý s oranžovou ojnicí na souhrnné fotografii. “Mezi několika podobnými motory (dačická líheň) působí nejvyváženěji”.

Soutěžní motory 2024:

Odkaz na záznam o naší soutěži na stránkách NTM:

https://www.ntm.cz/pro-navstevniky/aktuality/18-rocnik-souteze-ntm-stirlinguv-motor

Další galerie fotografií od Barbora Kolářová

https://photos.app.goo.gl/XKXo6kUZSD8SWDkx9

ZÁVĚR

Jedna důležitá věc: Před soutěží jsme rozdali více než dvojnásobek sad, než bylo soutěžních motorů. Jejich příprava je náročná a drahá. A je povinností přhlášených se zúčastnit, nebo vrátit sady součástek, případně domluvit ponechání pro příští, 19. ročník. K tomu nyní i tady vyzývám.

S úrovní soutěže jsme byli spokojeni, ale i přesto bylo škoda, že dost motorků nebylo dotažených – a to doslova i přeneseně: Uvolněné stojany a podobně.

Nicméně: Dobrých motorů byla většina a jejich přehlídka byla pro ostatní výbornou ukázkou tvořivé činnosti studentů.

Děkuji tvořivým studentům, jako je Jirka Lüftner a všem učitelům a učitelkám! za podporu studentům. Je to velice důležité, mnohdy nejdůležitější.

Těším se na další, devatenáctý ročník naší soutěže.

O nové sady je možno žádat už v září, nebo je možné přijít s inovovaným, letošním motorem, nebo si vše  vyrobit  – tak jako v Dačicích – sami. A lépe.

Na nové setkání se těší

Jiří Toman a Miloš Milner