Milí přátelé
Naše přípravy na druhé kolo byly rozsáhlé, protože mělo přijít skoro dvojnásobek soutěžících, než v minulém ročníku. Proto jsme připravili dva startovní plameny a vše potřebné, aby soutěž proběhla bez časového presu. To se nakonec povedlo dvojnásobně, protože mnozí z přihlášených se soutěže zřejmě zalekli a nepřišli. A mohou jenom litovat, že nezažili pěknou atmosféru a neviděli zajímavé koncepce motorů. A neposlechli si Jirku Lüftnera a jeho cestu – přímo návod k mistrovství.
Díky dvěma stanovištím a libovolnému přistupování k nim soutěž proběhla v naprosté pohodě.
OTÁČKY:
Do okamžiku, než Jirka Lüftner postavil svůj membránový Stirling na startovní plamen se dosažené otáčky v mezích normálu.
A tak je z tabule pořadí zřejmé:
- Jirka Lüftner – SPŠ Plzeň 1 569 ot/min
- Jan Petrák a Libor Bečka – SPŠ Krnov – 870ot/min
- Patrik Novák – SOU Dačice – 707 ot/min
Jirka, se svými propracovanými membránami (své tři membránové stirlingy vystavoval na přehlídce projektů na akci STRETECH 2024 – doporučuji ke sledování) má našlápnuto na překonání našeho soutěžního rekordu (asi 1830ot/min).
K měření otáček důležitá poznámka: Některé Stirlingy dosahují největších otáček na samém začátku měření a pak ihned klesají. To je potřeba nahlásit dopředu, abychom klikli na start měření ještě před začátkem startu. Jak vidíte z tabulky, i jednotky otáček rozhodují o pořadí.
Znalost vlastností motoru je součástí soutěže!
TECHNICKÉ VYLEPŠENÍ:
- Martin Baštrnák, Šimon Polák, Dmitry Polyakov – SPŠ Děčín za originální šikmou konstrukci uspořádání, kde teplý vzduch proudící kolem komory jen minimálně ovlivňuje její chlazenou část. Pro vyšší účinnost ohřevu kluci vyrobili i speciální žebro, aby se hřála i odvrácená strana komory. Takovéto uspořádání bylo v naší soutěži poprvé:
- Jirka Lüftner – SPŠ Plzeň – za propracování a propagaci membrány – velice perspektivního prvku pro naše soutěžní motory. Záleží na uchycení membrány, v krajních polohách musí být napnutá a zároveň s minimálním napětím. Velké napětí působí odpor proti pohybu a naopak, je-li příliš volná, potom se membrány při expanzi vzduchu vyboulí a na otáčkách se to neprojeví.
Dalším novým prvkem u Jirky bylo použití těsnících kroužků pro utěsnění pístní tyčky z materiálu
FPM. Ty samozřejmě nebyly vidět a tak se určitě na to Jirky zeptáme za rok. Těsnit pohyb s
minimálním třením – no to je vrcholné umění.
- Otto Pexa, David Vokurka, SŠES Jesenická – za propracované, dvouokruhové chlazení a celkově dobře promyšlenou konstrukci s přehaněčem – regenerátorem z železné vaty.
Viz obrázek z prvního kola soutěže.
DESIGN
Hodnocení nám provedl pan Mgr. Hulák, vedoucí odd. průmyslového designu NTM.
- č3 – Jan Petrák a Libor Bečka č3 – VSŠ a VOŠ Moravská – čisté řešení, tvarově jasně vystavěné, barevně jednoduché, ale velmi účinné.
- č 11 , Otto Pexa a David Vokurka – SŠ elektrotechniky Jesenická, Praha (foto v 1. kole) – technická socha – působí dojmem spolehlivého a důvěryhodného stroje.
- č. 18, Martin Ťoupalík, SOUZ Dačice – ten žlutý s oranžovou ojnicí na souhrnné fotografii. “Mezi několika podobnými motory (dačická líheň) působí nejvyváženěji”.
Soutěžní motory 2024:
Odkaz na záznam o naší soutěži na stránkách NTM:
https://www.ntm.cz/pro-navstevniky/aktuality/18-rocnik-souteze-ntm-stirlinguv-motor
Další galerie fotografií od Barbora Kolářová
https://photos.app.goo.gl/XKXo6kUZSD8SWDkx9
ZÁVĚR
Jedna důležitá věc: Před soutěží jsme rozdali více než dvojnásobek sad, než bylo soutěžních motorů. Jejich příprava je náročná a drahá. A je povinností přhlášených se zúčastnit, nebo vrátit sady součástek, případně domluvit ponechání pro příští, 19. ročník. K tomu nyní i tady vyzývám.
S úrovní soutěže jsme byli spokojeni, ale i přesto bylo škoda, že dost motorků nebylo dotažených – a to doslova i přeneseně: Uvolněné stojany a podobně.
Nicméně: Dobrých motorů byla většina a jejich přehlídka byla pro ostatní výbornou ukázkou tvořivé činnosti studentů.
Děkuji tvořivým studentům, jako je Jirka Lüftner a všem učitelům a učitelkám! za podporu studentům. Je to velice důležité, mnohdy nejdůležitější.
Těším se na další, devatenáctý ročník naší soutěže.
O nové sady je možno žádat už v září, nebo je možné přijít s inovovaným, letošním motorem, nebo si vše vyrobit – tak jako v Dačicích – sami. A lépe.
Na nové setkání se těší
Jiří Toman a Miloš Milner