Finále 13. ročníku

Milí přátelé
Další ročník soutěže je za námi. Spektrum soutěžících bylo letos obzvláště bohaté: Od žáků ZŠ, kteří v době 1. ročníku nebyli na světě, přes školní týmy a rodinné týmy. Hovořilo se česky i anglicky a své motory spouštěli dívky i kluci. Bez ohledu na výsledky soutěže patří uznání všem zúčastněným. Kdyby přišli všichni přihlášení, tabulka výsledků by nám zdaleka nestačila.
A kolik nás tam v hale NTM vlastně bylo? To víme přesně – Dostali jsme od SKF třicet nablýskaných ložisek – přívěsků a vyšlo to akorát😊
Hodnocení otáček:
1.místo Láďa Mátl SOUZAS Dačice 939 ot/min
(Na první pohled jednoduchá verze motoru, ale uvnitř se skrývá lehký přehaněč ze skelné vaty, který působí částečně jako regenerátor. Pečlivě slícovaný píst se skleněným válcem – pamatujme na ovalitu skla, dobré vyvážení a utěsnění komory silikonem)
2. místo Jan Poláček SOUZAS Dačice 925 ot/min
(Podobná konstrukce, podobné otáčky, kotouč třecí pily jako setrvačník je dobrá varianta, dá se vybrat vhodná hmotnost – spíše moment setrvačnosti)
3. místo Vašek Sedlák a tým z SPŠ Jedovnice 802 ot/min
Zde se vyskytl můj problém při měření – při projíždění křivky otáček a hledání maxima jsem zaznamenal otáčky asi o 10 nižší a nechal je zapsat. Pan profesor mě vzápětí opravil na 802, ale mě už pohltilo další měření. A tak došlo ke sporu o 3. místo s Janem Kryzanem (jeho profesorem), který měl 797ot/min.
Křivka vrátit nešla, spor jsem rozhodl ve prospěch Vaška, protože s měřením jeho motoru jsme pokračovali pro zajímavost i po termínu 2 minut a ten dosáhl otáček asi 860 za minutu. Poučení pro mne – měřit pečlivěji a uchovávat křivky v paměti. Pro soutěžící – lépe odhadovat okamžik začátku měření.
Hodnocení technického vylepšení
Pro nás učitele techniky je to nejdůležitější disciplína – to o co se člověk snaží, jak realizuje technické představy do praxe je v takovéto soutěži důležitější, než okamžité výsledky.
1. místo Vašek Sedlák + tým SPŠ Jedovnice – celkem 9 studentů
Komora ze skla, aby nevedla teplo SUPER! navíc vidíme dovnitř – balzový přehaněč s aluminiovým stíněním + velmi malé zdvihy – tudíž stačí malý, 3D vytištěný setrvačník, navíc pečlivě vyvážený. Pracovní píst je z duralového kroužku s nalisovaným, vytištěným středem. V kroužku jsou vysoustružené drážky pro lepší těsnost.
Ojnice mají malinká ložiska, pracovní válec z mosazi je pro nižší tření stříknut teflonem. Na spodku motoru je nerezový límec pro odvod tepla, které by ohřívalo horní část motoru.
Ve spojitosti s nízkými hmotnostmi se jako progresivní zřejmě ukazují nízké zdvihy, umožňující vyšší otáčky.
V prvním kole jsem jim tyto nízké zdvihy vytknul s tím, že se nedokáže využít energie expanze plynu. Pro měření otáček to zřejmě nevadí.
Motor měl velice jemný, tichý chod se stálou tendencí k vyšším otáčkám.
Věřím, že se s ním po úpravách a dalšími jedovnickými motory ještě setkáme.
2. místo Jan Kryzan SOU Dačice
Motor byl celkově výborně propracovaný s mnoha progresivními prvky –
– dělená komora přehaněče, ojnice ve valivých ložiskách, přehaněč z minerální vlny, odstíněný chladič, pájení i svařování hliníku, úprava pístu, vyvážení klik. mechanismů, atd.
3. místo Jakub Tvrz, Anička Hospodářská gymnázium Sokolov
Velká většina součástek byl vytištěna, důmyslný způsob chlazení vodou, pokus o automatické
mazání pístu. Jakub s Aničkou měli sebou zařízení pro měření výkonu svého motoru, které si též vytiskli. Bohužel, svůj příspěvek nepředvedli a tak se na něj budeme těšit v příštím roce.
Hodnocení designu
Hodnocení přišel provést zaměstnanec NTM, odborník v oboru a bez váhání ukázal na tři motory.
1. místo získal impresivní motor Dominika Pastorka a Rohana Lamberta z PBIS (britské gymnázium). Měděná červeň setrvačníku nad černým, masivním chladičem a červené, vytištěné ojnice, výběr vítěze nebyl těžký, posuďte sami:
Druhé místo Tonda Čadek s rodinou za jejich futuristicky vyhlížející motor s účinným separátorem horkých spalin vyrobeným z poklice auta a s komínkem, chlazení horní teplé strany je vodou z nádržky (provedené velice neúčinným způsobem.
Třetí místo získal opět motor Vaška Sedláka z SPŠ Jedovnice.
Prosklená komora, příruba, šrouby a setrvačník – motor působí sofistikovaně a harmonicky.
PŘEDZVĚST DALŠÍ SOUTĚŽE
Během soutěže jsme představili dvě vlašťovky, dva vytisknuté pneumotory poháněné vysavačem.
Ten zelený vlevo navrhl a vytiskl Dominik Pastorek z PBIS a je proveden jako turbína. Místo hřídele má špejli a má kuličková ložiska. Točí se báječně i pouhým fouknutím.
Pravý motorek je pístový, celý vytisknutý a vyrobil ho Matyáš Koblas z SPŠ Uničov.
Motorek při pouštění trochu drhnul.
Soutěž vypíšeme na podzim. Už nyní můžeme říci, že setrvačník motoru musí mít horizontální osu a dostatečnou velikost
Soutěž se velice povedla – díky za to všem soutěžícím. Největší odměnou pro nás s Milošem bylo, když se při loučení ozývalo: “Tak za rok zase”
Budeme se na Vás velice těšit
Jiří Toman a Miloš Milnrr

10,057 thoughts on “Finále 13. ročníku

  1. Fatal error: Maximum execution time of 10 seconds exceeded in /DISK2/WWW/jirkatoman.cz/www/wp-includes/formatting.php on line 275