Vojtěch Čermák

Milí přátelé
Tento příspěvek je opět nazván po výrazném konstruktérovi, který chrlí jednu novátorskou myšlenku za druhou a úžasné je, že se je snaží realizovat a v případě svého motoru se mu několik věcí povedlo. Jeden prvek, který si usmyslil, teoreticky zdůvodnil a nakonec vyrobil jsem krátce popsal v příspěvku z 5.4.10. Je to ten kulisový mechanismus, který umožní krátkou prodlevu v krají úvrati přehaněče a tím i větší výměnu tepla – viz foto 5.4.
Další novinkou jsou kanálky, kterými expandující a smršťující se vzduch přímo směřuje k pracovnímu pístu. Ještě do nich vložit materiál s velkou měrnou tepelnou kapacitou a regenerátor je na světě.
Největší součástí motoru je radiální ventilátor, který žene vzduch k žebrované základové desce. Ventilátor je poháněný čtyřčlenným mechanismem. Dlouhé, zkružované lopatky jsou pájené zinkem (Sn 70, Zn 30), stejně jako žebrování chladiče. Na soutěži nebyla představena spirální skříň, usměrňující vzduch k žebrům, která je nyní dokončena. Vojtovi bylo od počátku jasné, že tak veliký ventilátor brání vysokým otáčkám, (a stejně tak i těžký kulisový mechanismus), on si však chce realizovat nápad a jak říká, staví svůj motor pro dlouhodobý chod a velký kroutící moment.
Budu se těšit, co Vojta představí v příštím roce. A chystá prý velké, principiální překvapení.
A tady ještě jednou motorek v chodu na You Tube:
Pěkný start prázdnin, hodně inspirace a dobrých nápadů pro Vaše šikovné ruce Vám přeje
Jiří Toman

Leave a Reply

Your email address will not be published.